Andere blik op een vaak verwenste animatieproductie

Gepubliceerd op 2 mei 2021 om 17:24

Voor veel verzamelaars zijn de twee DIC seizoenen die direct volgden op de Sunbow-reeksen en de avondvullende animatiefilm het zwarte schaap van de familie. Slechte stemacteurs, matige animatie, ongeloofwaardige scenario's, wat deugde er eigenlijk wel? Er heerst grote consensus om DIC Entertainment telkenmale de grond in te boren. Maar is dat eigenlijk wel terecht?

Het waren de DIC-reeksen die vele nieuwe Joes en Cobra's introduceerden - om nog maar te zwijgen van nieuwe voertuigen en subgroepen die allemaal acte de présence geven. De nieuwe theme song klinkt zo gek nog niet en lang niet alle scenario's zijn even kinderachtig. Zo zijn er afleveringen die 'dealen' (sorry voor de woordspeling) met drugs, het milieu (de introductie van de Eco Warriors) en de vraag of het G.I. Joe-team niet een te hoge druk legt op de overheidsfinanciën. Het ene scenario is duidelijk serieuzer dan het andere zoals de aflevering waarin de oma van Metal-Head denkt dat haar kleinzoon de baas is van een beveiligingsorganisatie onder de naam 'Cobra'.

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat DIC een betere klus heeft afgeleverd dan Sunbow, maar als cartoongek kan ik onvoorwaardelijk genieten van alle tekenfilmproducties. DIC is verantwoordelijk voor andere favoriete shows als Jayce and the Wheeled Warriors, Care Bears, M.A.S.K., The Real Ghostbusters, Starcom, C.O.P.S., Ring Raiders, The Legend of Zelda, The Wizard of Oz, Captain N en vele andere producties die onlosmakelijk verbonden waren aan het verzamelen van aanverwante speelgoedlijnen.

Toen deze shows op TV kwamen, schoven miljoenen kijkers aan en waren ze niet in het minst bezig met esthetiek. En dat is precies waar het om draait, dit zijn geliefde tekenfilms gemaakt voor kinderen. Wij kijken er nu naar met de ogen van volwassenen!

Dat gezegd hebbende had ik toch wel verwacht dat de DVD-uitgaven onder Shout Factory voor een betere hernieuwde kennismaking hadden gezorgd. En daarmee kom ik eigenlijk op mijn enige grote kritiek. De beeldkwaliteit is de achilleshiel van deze producties. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er geen betere mastertapes aanwezig waren. De karakteristieke animatiekwaliteit van Sunbow - met duidelijk heldere lijnen en totaal geen wazigheid - is niet aanwezig bij de DIC versies. En dat is jammer want het geluid is goed. Ook de package-art en menu's zijn van grote kwaliteit. Misschien waren er echt geen betere masters voorhanden, in dat geval heeft DIC gedaan wat het kon.

Het is boven alles goed dat de DIC seizoenen van G.I. Joe, A Real American Hero zijn samengebracht op officiële DVD's, samen met leuke extra's, ook al zijn deze discs alleen af te spelen in een regio 1 DVD-speler. Ze hebben niet alleen vele nieuwe personages op de buis gebracht, er is ook het gevoel van een zekere silliness die we zo waarderen. G.I. Joe is altijd over the top en daarom zijn we tot ver in onze volwassenheid nog steeds vatbaar voor cartoons over onze helden, en dat geldt zeker ook voor de DIC cartoons. En dat is wat telt!

Marcel Kersten